keinginan nabi saw.


Random Hadith Widget

Friday, April 23, 2010

alam semulajadi vs alam ciptaan Allah swt.???

salam. shobah al-khair....
pagi2 camni dpt broadband plak...ley kongsi2 pikir sket.




"alam semulajadi (nature konon)"...apa tue??? ape benda tu...(juga 1 makhluk)
ada ke alam semulajadi...wujudkah alam semulajadi?
tunjukkan, buktikan, bawa sample....aku rasa kata2 camni also sangat2 bahaya untuk diri kita. Mana ada alam semulajadi. Semua alam ciptaan Allah swt...tidak ada satu pun makhluk yang bisa hidup dan mati melainkan dengan izin Allah dan kekuasaan Allah swt.
semua yang kita nampak, kita tak nampak, kita dengar, kita lihat, kita rasa...semuanya ciptaan Allah swt. Satu pun tak terlepas dari pemeliharaan Allah swt. Semuanya digerak-gerakkan oleh Allah swt.

"segala puji bagi Allah tuhan yg memelihara sekalian alam" (al-fatihah 2)

kata2 macam ini adalah kata2 pembohongan. Kata2 macam ini yang bisa sangat menjauhkan kita daripada memikir kehebatan Allah swt.

pergi ke tepi pantai yg indah, lihat gunung-ganang, nampak binatang2 liar kat tv...yang keluar di bibir "indahnya alam semulajadi"...lalu ke mana kehebatan Allah swt.??
Bahkan gunung-ganang, air lautan, ikan-ikan, burung-burung berkicauan, hembusan angin, pokok-pokok....mereka ini sendiri sentiasa bertasbih kepada Allah swt.
perkara ini mungkin terlalu remeh dan kecil. Benar!!! dan dgn asbab perkara ini kita lupa sama Allah swt. yg menciptakan kita (saya la tue).

targhib sket.
kesimpulanya kita mesti dan wajib tukar
kata2 ini -> "alam semulajadi" kepada
kata2 seperti ini -> "alam ciptaan Allah"...
apabila melihat sahaja sebarang keindahan alam, keunikan, kecantikan, kepandaian....terus masukkan dalam hati kita zikrullah..biasakan lidah kita ucapkan "hebat alam ciptaan Allah"....(walaupun hakikatnya dunia tiada nilai di sisi Allah swt.)
apabila perkara ini diulang2, maka kata2 sebegini yang akan keluar di bibir setiap kalinya. Inilah dia kata2 yang benar, yang menggambarkan kita sebagai seorang muslim hamba Allah, yang membezakan orang islam dengan bukan islam.
Allahualam.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...