keinginan nabi saw.


Random Hadith Widget

Wednesday, June 8, 2011

kaya hati

mari berfikir




kalau kita lihat orang kaya. mempunyai rumah besar. kereta mewah. wang yang banyak. kelihatannya seperti bahagia. tapi tidak beriman dan mentaati perintah Allah. sebenarnya hatinya gersang. hatinya kering. tidak tenang dan tenteram. tidak bahagia. ada kajian mengatakan di negara-negara maju. rakyatnya pun kaya-raya. namun tidak ada kebahagian di dalam hati mereka. di dunia sudah sia-sia hidupnya. di akhirat lebih lagi sia-sia kehidupannya. bahkan akan diazab.


kata ulama' orang yang mentaati perintah Allah serta sunnah nabi saw. itu kadang-kadang kelihatannya seperti susah. rumahnya kecil. pakaiannya tidak mahal dan cantik. tapi hatinya merasa tenang, tenteram dan bahagia sekali. hatinya kaya dengan sifat-sifat terpuji. qanaah, sabar, syukur, taqwa. apalagi kalau orang yang bangun buat usaha agama. orang seperti ini di dunia sudah mendapatkan ketenangan, tenteram dan kebahagiaan. di akhirat nanti akan lebih tenang lagi. dia akan disibukkan dengan segala macam kegembiraan, kebahagiaan dan berbagai nikmat lagi. Allahuakbar!



kisah ini quote from kitab fadhilat sadaqah:


suatu masa di masjidil haram. terdapat seorang hamba Allah yang terus tekun beribadah. bajunya compang-camping langsung ibadah di sisi kaabah. badannya kurus. kelihatan sangat susah dan miskin.



lalu seorang hamba Allah yang kaya. dilihatnya hamba Allah yang miskin itu tekun ibadah. lalu timbul rasa kasihan. terus dia mendapatkan hamba Allah yang miskin itu.

langsung dikeluarkan dari saku satu uncang wang emas. lalu ingin diberi kepada hamba Allah yang miskin itu. dia berkata

"wahai tuan, ini ada 500 dinar"

"ada apa ini tuan?" tanya si miskin

"ini hadiah buat kamu"

"apa dengan memberi wang ini tuan masih mempunyai harta?"

"alhamdulillah masih ada"

"apakah tuan masih mahu bertambah harta"

"iya mahu"

"kalau begitu tuan ambil semula wang ini, tuan lebih memerlukan daripada saya"





(daripada kisah ini kalau dilihat secara biasa tampak yang kaya itu orang yang ingin memberi wang 500 dinar. jika dihalusi, sebenarnya orang yang kaya itu ialah orang miskin yang ibadah itu. hatinya sentiasa merasa cukup. benarlah sabdaan nabi saw "orang yang kaya ialah orang yang kaya hatinya")





kaya harta belum tentu memberi
kaya hati segalanya akan diberi









Sabda Rasulullah S.A.W,

"Sesiapa yang menjadikan akhirat sebagai kerisauannya maka Allah S.W.T akan memperkayakan hatinya dan harta benda dunia akan datang kepadanya dalam keadaan tunduk dan hina, dan sesiapa yang menjadikan dunia sebagai kerisauannya, Allah S.W.T akan menjadikan kemiskinan terbayang-bayang di hadapannya dan dia akan diselubungi kesusahan. Dia tidak akan mendapat di dunia lebih daripada apa-apa yang telah ditakdirkan."

Hadith riwayat Ibnu majah dan Tirmizi.




keselamatan, ketenangan, kebahagiaan, kemuliaan, keuntungan, kemakmuran dan kejayaan seluruh umat manusia hanya dalam keimanan kepada Allah dengan cara nabi Muhammad saw. dan redha Islam sebagai agama.






wallahualam




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...