keinginan nabi saw.


Random Hadith Widget

Monday, February 13, 2012

cinta sahabat r.hum

Cinta kepada sesuatu akan menyebabkan seseorang itu buta dan tuli kata nabi saw. Seperti kita faham bila cinta telah masuk menusuk ke hati maka segala-galanya akan jadi indah belaka. Mendengar namanya saja berbunga hati. Belum melihat apalagi bersama. Begitulah cintanya para sahabat r.hum kepada ketua kita sayyidina nabi Muhammad SAW. Bahkan begitu kasih dan cintanya kepada nabi saw sehingga harta dan diri telah mereka korbankan, meninggalkan tanah suci yang mulia, para isteri dijandakan dan anak-anak diyatimkan demi menyampaikan agama Allah SWT dan sunnah nabi saw kepada manusia.


cinta rasulullah beerti cinta kpd Allah


Antara kisah yang menyentuh jiwa seperti kisah di bawah,



Di dlm Kitab Hayatus Shahabah, halaman 524-525 diriwayatkan kisah berikut:

Menjelang Perang Uhud, Abdullah bin Jahsy r.a mengajak sahabatnya, Sa’d bin Abi Waqqash r.a utk berdoa. Ajakan itu dipersetujui oleh Sa’d. Keduanya mulai berdoa. Sa’d berdoa terlebih dahulu:

“Tuhanku, jika nanti aku berjumpa dgn musuhku, berilah aku musuh yg sgt perkasa. Aku berusaha membunuh dia dan dia pun berusaha membunuhku. Engkau berikan kemenangan kpdku sehingga aku berhasil membunuhnya dan kemudian mengambil miliknya (sebagai rampasan perang).”

Abdullah mengaminkannya. Tiba giliran Abdullah berdoa:

“Tuhanku, berilah aku musuh yg gagah perkasa. Aku berusaha membunuhnya, dan ia berusaha membunuhku. Kemudian ia memotong hidung dan telingaku. Kalau nanti aku bertemu denganMu, Engkau akan bertanya: ‘Man jada’a anfaka wa udzunaka?’ (Siapa yang telah memotong hidung dan telingamu?). Aku akan menjawab bhw keduanya terpotong ketika aku berjuang di jlnMu dan jln Rasulullah (fika wa fi rasulika). Dan Engkau, ya Allah akan berkata: ‘Kamu benar!’ (shadaqta).”

Sa’ad mengaminkan doa Abdullah tersebut. Keduanya berangkat ke medan Uhud dan doa keduanya dimaqbulkan Allah.

Sa’d bercerita kpd anaknya, “Duhai anakku, doa Abdullah lbh baik drp doaku. Di senja hari aku lihat hidung dan telinganya tergantung pd seutas tali.”


Bacalah kisah-kisah sahabat nabi saw. Kerana merekalah manusia yang telah dijamin kejayaan di dunia dan di akhirat. Ulama berkata walaupun kehidupan nabi saw dan sahabat-sahabat r.hum telah jauh 1400 tahun meninggalkan kita namun akan merasa dekat bila kita kerap membaca dan mengulang-ulangkan kisah mengenai mereka. Semoga Allah SWT memberi kita taufiq untuk mencontohi perilaku nabi saw dan para sahabat baginda. Insyallah!

3 comments:

  1. subhanallah..smpai macam tu perjuangan..... =_=

    ReplyDelete
  2. cinta yg hebat.. bila la nk dpt cinta mcm para sahabat tu..

    ~cantik background.... heee.. ;-)

    ReplyDelete
  3. to reza al-razi:

    ulama bgtau cara nak dapat cinta macam sahabat nabi saw.
    1. kita banyak dengarkan kisah2 sahabat nabi saw.
    2. kita tiru sahabat2 r.hum dari segenap aspek, ciri2 fizikal, sifat2 dan pengorbanan mereka. insyallah.

    backgraud kita sama! ngeeee

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...