keinginan nabi saw.


Random Hadith Widget

Sunday, November 7, 2010

macam bunga?

(B-U-N-G-A bunga!!! seorg anak kecil berjaya mengeja perkataan tersebut bersama seorang ibu yg penyayang...wardina kalau x silap...)iklan tv3



~~~~~bunga kebangsaan pun ada~~~~~~

BUNGA. bunga adalah salah satu makhluk Allah (x boleh bg manfaat dan mudarat) yg menarik perhatian banyak makhluk yg lain...especially umat manusia. laki2, wanita, kanak2, orang tua, muda , kecil, besar, putih, hitam...sume sukekan bunga. ape yg menarik sangat tentang bunga nih...


~~~~~bunga itu...bunga cinta (punye suke smpi jd lagu)~~~~~~

tgk bunga nih....



cantek kan...sebab tu la manusia ni amek gambar dia, nk wat kenangan then upload...(entah2 dh dipetik smpn kat umah...huhu)

dlm cerita tamsilan:

abu : chong, apa pasal lu byk suka sama itu bunga?

chong: ini bunga banyak bagus...cantik, menarik hati, harum....lagipun parent saya suka juga maaa...

abu : owh, itu macam kah...

chong: ini bunga bukan saja cantik, bila kita tengok hati jadi tenang dan tenteram...boleh buat ubat jugaa...bagus untuk kesihatan dan sangat bermanfaat!!!(bla3...dia terus bercerita ttg kebaikan bunga)

owh..baru aku tahu kenapa manusia suke sgt kat bunga sdgkn byk benda lain lg. sebabnya bunga ni:

1. dia cantik

2. dia harum

3. dia bermanfaat

patut la dia menarik perhatian manusia....emm, cam tu rupanya.

jadi inilah dia tuan2, sebagaimana bunga td dapat menarik perhatian dan beri manfaat. seperti itu juga umat islam yang telah diisytiharkn oleh Allah sebagai umat yg terbaek.

dan siapakah yg terbaik dpd kalangan umat islam?
yaa, tepat skali jawapan anda...merekalah sahabat r.ahum

disebabkan fikir mereka, risau umat mereka, sifat mereka, akhlak mereka, kelakuan mereka, percakapan mereka, pemakaian mereka, ibadat mereka, tangisan mereka, luka cedera syahid kerana agama...tak kira apa mereka buat, dimana mereka berada, di dalam situasi ape saja... semuanya dgn mengamalkan sunnah rasulullah saw. maka Allah telah menjadikan mereka asbab hidayat.

mafhum hadis:
"....beruntunglah mereka2 yg Allah jadikan sbgi asbab hidayah..."

apa sudah jadi?
manusia2 yg melihat sahabat2, mendengar tentang sahabat2, berurusan dengan sahabat2, berhubung dengan sahabat2....mendapat hidayah dpd Allah swt., beriman dan taat Allah dan nabi saw...ganjaranya SURGA ALLAH...

dan mereka yg tak beriman yahudi, nasrani, musyrikin ketika itu turut terkesan dengan cara kehidupan yg di bawa oleh sahabat2...kehidupan mereka dan musyrikin juga telah mirip2 kehidupan orang islam.

dan inilah sebab umat islam diisytihar sbgi umat terbaik dr kalangan manusia. kerana membawa manfaat kpd manusia di sekelilingnya...(erk...kwn aku dan cikgu tusyen dulu masih hindu lagi...ya Allah berilah hidayat utk mereka)

setelah dibuat beberapa check up dlm kehidupan sendiri...oh, sepertinya masih jauh dgn kehidupan sahabat2 r.ahum...kerana aku masih dengan cara aku beserta pengaruh2 yahudi, bla3....aku igtkan aku ni org islam dah menjalani kehidupan islam...rupa2nye masih jauh lagi...haaa..nk tau cara kehidupan islam?
kehidupan islam adalah cara hidup suci murni baginda saw...yg mana sahabat2 telah tiru bulat2 bawa masuk ke dalam hidup mereka...(baru tahu..huhu)

bila kita dapat bergerak ke mana2 saja, bila2 masa, dengan sapa2 saja dengan membawa cara hidup nabi saw. seperti sahabat2...yakinlah, Allah akan sebarkan hidayat sepertimana Allah sebar hidayat pada zaman rasulullah saw. dan sahabat2 r.ahum.

orang putih, orang hitam, orang iban dan apa2 orang la...semuanya dlm genggaman ALLAH...

kita mau tukar sikit pikir terhadap negara, harta, minyak, bawang...kita pikir berapa banyak sy sudah jd manfaat utk diri dan manusia seluruh alam (untuk hidayah...bkn keperluan dunia)...

supaya kita tak jadi seperti bunga mcm nih...

~~~~semua layu tuh...tak dijaga dgn baik tuh...(kene buang la x lama lg..)~~~


agar kita seperti bunga nih...


~~~mamat tu terkesan, aku rase klu lah bunga tu bercakap mesti dia cakap kat mamat tu bahawa ALLAH maha kuasa makhluk takde kuasa~~~

tiba2...tuk3 (segerombolan pakcik dan makcik dtg)
assalamualaikum...kami dtg ni nk sunting bunga di taman...huhu
alamak diorang datang...cabut!!!~lari ikut pintu blakang..~
(perasan bunga)




ok guys...disebab dkt hujung2 kampung sana ramai org yg takde internet dan tak leh nk bace blog...yg buta huruf pon ade. tak pernah tgk tv pon ade...so, nk tak nk kite kena lah luangkn masa cuti kita utk jumpe dan bersilaturahim dgn saudara2 kita di sana...

ok, sekian...

p/s: cuti skolah ni ramai yg azam utk kuar blajar iman & dakwah, mohon doa...

p/s 2: korang yg blom prnah kuar, nk kuar boleh rujuk abg tabligh kat surau korang.

2 comments:

  1. masyaAllah.. hehe,
    abang tabligh tak jumpa,ada adik tabligh je..huhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...