keinginan nabi saw.


Random Hadith Widget

Friday, November 26, 2010

seram?

assalamualaikum ya ahli kubur....



hari tu makcik aku meninggal dunia dan hari ni sepupu mak aku pulak...ish3 al fatihah
(peringatan buat diriku diri sendiri...huh)




kubur buleh jadi taman2 surga taupun lembah2 nerakaaa...


ketika Utsman bin Affan r.a berdiri di dekat kuburan, maka ia menangis sehingga air matanya membasahi janngutnya. beliau ditanya seseorang tentang hal itu, lalu dikatakan pula kepada beliau, "engkau sering menyebut2 keadaan surga dan neraka, tetapi engkau tidak menangis sebagaimana engkau menangis jika berada di dekat kuburan? maka Utsman r.a menjawab, "aku telah mendengar Rasulullah saw. bersabda"
sesungguhnya kuburan itu adalah tempat pemberhentian (terminal) pertama untunk menuju akhirat. jika seseorang selamat di alam kubur, maka sesungguhnya ia akan lebih mudah lagi menuju tempat2 berikutnya. tetapi jika ia tidak selamat (di alam kubur), maka sesungguhnya ia akan lebih celaka lagi di tempat2 berikutnya". (Hr. tirmidzi, ibnu majah dan hakim)

pakcik ni menangis-nangis...huhu



jika tak leh nangis, maka menangislah kerana kamu tak leh nangis...

suatu hari...
Umar bin Abdul Aziz r.a berkata kpd sebagian kawan2nya, "wahai kawan2 ku, tadi malam aku tak boleh tidoq kerana MEMIKIRKAN MASALAH KUBURAN dan penghuninya. dan sesungguhnya, jika kalian melihat jenazah yg telah berlansung selama 3 hari dalam kuburnya, nescaya enkau akan merasa jijik dan tak mau mendekatinya, PADAHAL dulu engkau sangat senang dekat dengannya.
sungguh aku membayangkan sebuah tempat yg selalu didatangi harimau, sedangkan orang yang tinggal di dalamnya tubuhnya telah bernanah, kain pembalutnya telah dipenuhi ulat2 dengan baunya yg SANGAT BUSUUKK dan kain kafanyan telah hancur.
PADAHAL dahulunya orang itu berwajah cantik dan gagah, baunya harum, dan bajunya bersih".
setelah menceritakan pemandangan tersebut, Umar bin Abdul Aziz pun pengsan.

Yazid Ruqasyi rah. pernah mengatakan, "wahai ahli kubur yg berada di lahatnya, yang kesepian dalam kuburnya dgn kesendiriannya, yang ditemani amal-amal perbuatannya dala perut bumi!
oh...sekiranya aku mengetahui, dengan AMAL-AMAL apa saja engkau merasa gembira, dan dengan KAWAN2 yg mana saja engkau bersenag hati?"
setelah itu Yazid menangis tersedu2, sehinnga air matanya membasahi hujung serbannya.
kemudian itu Yazid berkata, "demi Allah, ia akan bergembira dengan (di dalam kubur) dengan AMAL-AMAL SOLEHnya dan akan bersenang hati dengan KAWAN2 yg dapat membantunya dlm mentaati Allah".
dan ketika Yazid memandang ke kuburan tersebut, maka ia menangis meraung-raung, sehinnga terdenagr bagaikan suara seekor sapi yang sedang melenguh.




ya Allah berilah saya hidayat dan taufik utk sentiasa menngingati mati. ya Allah ampunkanlah saya dan maafkanlah saya yang sentiasa lalai ni...

p/s: hari2 mereka dah berlalu dan mereka sdg menikmati taman2 surga...hari saya?
tuan2 tolonglah doakan saya....

2 comments:

  1. Azab kubur.

    Org yang paling bijak adalah org yg paling banyak mengingati mati..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...