keinginan nabi saw.


Random Hadith Widget

Sunday, June 19, 2011

ESARIAN!!!

assalamualaikum.

episod 3
"sepagi bersama sunya di bilik SR***. "
(antara rancangan orintate yg diadakn)




aku terasa rajin pulak nak citer. mungkin aku dah diserang insomia. sumenya berpunca dpd kolej SR. ggrrrr! (hakikatnya dpd Allah)




kod rahsia

tok tok tok tok tok... tok tok (ketuk SR). haha. jangan main-main. ketuk pintu dalam SR pon ada caranya. siapa2 yg ketok pintu selain cara SR takkan dilayan. haha. kau ketok la sampai pagi takkan bukak. sama juga seperti amalan2 soleh yang mana syarat penerimaan hendaklah dijalankan dengan cara nabi saw. untuk itu kita kena belajar sunnah2 nabi saw. yer dok? (lalu pintu pon dibuka..terdedahlah segala awrat bilik.huhu). hehe. sebenarnya ianya ialah antara kod rahsia kolej SR. kerana ini yang membezakan student dengan "pak guard" haha!. budak kolej lain kalau nak masuk pun kena belajar kod ni. (harap2 pak guard uitm segamat x baca..huh). kalau kau terus bukak alamat jumpa pak guard la. tapi kalau kau amalkan kod tersebut kau di dalam keselamatan. mungkin kau sempat kemas2 apa yang patut. puntung2 rokok, estray, barang2 yg takde sticker, gitar letrik, rice cooker, peti ais, stok2 "jajan" dan lain2. dan dengan selamba kau mengalu-alukan kedatangan pak guard tercinta. woha!

"ko dah tau? faham? ha sekarang kau pegi keluar kemudian kau masuk balik dengan ketuk SR!" jerkah senior aku semasa first orintate dulu. tahu, faham dan amal.

sepertimana Allah memberi kejayaan dalam mentaati perintah dan sunnah nabi saw. siapa taat dia berjaya, siapa tak taat...lu jawab sendiri.


lagu SR

dulu time sekolah ada lagu sekolah. lagu negaraku. lagu negeriku. lagu uitm di hatiku. kalau korang nak tau SR sebenarnya pon ada lagunya yang tersendiri. haha. pendek je liriknya.

(rentak lagu raya anuar zain time kecik2, yang ketupat rendang tu..part corus)

sempana riau
budaknya hensem blake
ramai peminat dan juga makwe
jangan tersilap
kami bukannye buaye
suka-suka membuang mase...

itu lah liriknya. Badek yang ajar. liriknya pendek kalau tengok. haa..kau pergi kat depan kolej siswi kau nyanyi la sampai senior kata berenti. haha. ish3. kami dengar dan kami taat.nyanyi la sampai lebam. lepas tu balik wing kena nyanyi lagi. senior2 suruh. pergh, berangin je gua. kalau tidak. siap la kau malam karang! huh. dpd susah kemudian baik aku layankan jer..itu baru dengan senior. apalagi dengan Allah?


kita kena berbeza

dan kolej SR ni memang asing. senior2 telah train budak2 bahawa "kita takleh sama dengan budak TS (taming sari, 1 lg kolej laki di uitm segamat). kita kene berbeza" haha.

kalau nak kenal budak SR dan TS ialah budak2 SR akan jalan beramai2 (berjemaah, sunnah nabi saw) dan budak TS (kurang sikit r...ada jugak cume tak seramai SR). kalau senior nampak kau pegi makan sorang2 je. memang siap la kau. sampai ke subuh kene orintate. cis!

dan setiap kali event budak SR mesti pakai baju warna hitam. sapa2 yang takde pegi pinjam member. dari jauh kau dah boleh kenal budak2 SR. hatta nak pegi pasar pon pakai baju hitam. inilah identiti penampilan budak2 SEMPANA RIAU!!! aum aum! haha

nampak macam kena kongkong, tapi disitu ada kemanisan. begitu juga dengan perintah Allah




selingan


macam tu jugak dengan agama islam yg kita cintai. nabi saw dah pesan yg mafhumnya "hendaklah kamu berbeza dengan kaum musyrikin, yahudi, majusi, nasrani"

sebagai orang islam kita pon ada penampilan kita yang tersendiri. iaitu dengan mengamalkan sunnah2 nabi saw. nak tau kene belajar la. takde masa? peruntukkan masa untuk pergi kuliah kat masjid. lepas isyak ada taklim bacaan hadis kat sudut buku PI.


aku bukan paksa. tapi kalau aku kat SR memang aku paksa korang!!! hahaha!!


tak rugi pon. dlm 1 mafhum hadis
"segala makhluk di darat, udara dan air mendoakan kebaikkan untuk mereka yang berjalan menuju ke masjid semata-mata ingin belajar agama"




benda yang aku dah lali bila kena orintate tapi terpaksa buat muka insaf. senior akan cakap dengan muka bengis lagi kejam.

"part 1 sekarang dah naik lemak!!!"

haha.

pesanan aku kepada junior2. korang ikut je la kepala senior selagi dia tak langgar syariat agama. sekali-sekala kau ajak diorang solat jemaah kat PI. mesti senior sayang korang punya r. caye r!





part 1 sekarang dah naik lemak!!!

hahaha!





p/s: kpd member TS korang jgn terasa ea. sbb korang pon bagus!

p/s: sapa budak junior kat wing 2c digalakkan komen. sbb dulu aku pon junior kat situ. kite geng! haha





6 comments:

  1. Salam,tuan,kalau tuan ada pengalaman yang menarik di india,sila berkongsi dengan saya di blog saya...semoga Allah melimpahi keberkatan pada tuan.

    ReplyDelete
  2. Jeles ngn bdak2 SR.. Apsal la sy ditakdirkan jdi bdak TS!! hehe.. :-)

    ReplyDelete
  3. Eh silap2, lupa nak sign out.. ni Fakhrul yg komen, bukan in-soft.. hehe.. :-)

    ReplyDelete
  4. Cerita yang menarik...pak guard baca masak nii...haha3

    ReplyDelete
  5. to Anak Pendang Sekeluarga:

    - saya belum ke india lagi tuan. pengalaman bersama kwn india ada la. nanti kalau ingat saya cerita.

    to fakhrul razi:

    - hehe..sabar rul. jadi budak SR ni seksa sikit time junior. tapi sekejap je..pas tu kamcing gila satu SR...

    to anonymous:

    - dont worry..ketua pak guard kamcing dgn aku...haha

    ReplyDelete
  6. perubahan zaman korang yang utama ialah....BELASAH. pukul dalam selimut memang kita ada dengar. tapi kan sudah ada rule tak boleh SENTUH junior. repot jela. jahat mana pon diorg, datang nak blaja. kalau kena buang, kesal wei.

    dan skill ketuk pintu tu...sungguhla tipikal. teruk betul!
    by the way, good story.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...