keinginan nabi saw.


Random Hadith Widget

Wednesday, July 27, 2011

kehidupan taat ibadat



assalamualaikum wbt.

Gatal pulak tangan nih nak menaip..hehe(ntah hape2)

what eva lah..



Ketetapan Allah

Kejayaan seluruh manusia di dunia dan di akhirat hanyasanya dalam menjalankan perintah-perintah Allah swt. dengan cara nabi Muhammad saw.

Tujuan hidup.

Disebut dalam Quran. Tidaklah Allah ciptakan jin dan manusia melainkan untuk ibadat kepadaNya. Seluruh kehidupan kita yang sebenar-benarnya hanyalah untuk ibadah kepada Allah. Allah beri masa, harta dan apa sahaja pada kita semata-mata untuk sukakan Allah. Akan tetapi tempoh kehidupan di dunia yg cacar marba ini ialah saat di mana Allah uji kita dengan melindung mata kita daripada melihatNya. Dan ini dikatakan alam penyaksian oleh Allah kepada kita hambaNya yang sewaktu di alam roh telah melafazkan bahawa Allah ialah tuhan dan kita taat patuh dengan perintahNya. Tapi sayang kerna Allah juga telah menghilangkan ingatan kita sewaktu di alam roh. Oleh kerna Allah sayang sangat kat kita Allah ingatkan kembali dalam Quran. zikir merupakan ibadat. Kata ulama zikir yang paling tinggi ialah melaksanakan seluruh perintah Allah dan sunnah nabi saw. kesempurnaan ibadat dan kesolehan ialah mengajak manusia lain beriman dan ibadat kpd Allah. iaitu dakwah ilallah.

Cara perlaksanaan

Ibadah kepada Allah hendaklah dijalankan dengan cara kekasihNya iaitu nabi yang mulia Muhammad saw. Allah menyayangi rasulullah saw tersangat-sangat hinggakan orang yang mengamalkan dan ikut apa saja perbuatan dan amalan kekasihNya turut disayangi Allah. Kita pun tak dapat bayangkan betapa Berjaya, gembira, suka, dan beruntungnya bila seseorang itu mendapat kasih-sayang Allah swt. hal ini juga dirakam dalam Quran. Yang mana Allah sendiri kasihkan seseorang yang beriman dan ikut sunnah rasulullah saw. ulama mengatakan bahawa syarat penerimaan sesuatu amalan hendaklah dilakukan dengan cara yang diajar baginda saw.

Ibadat ada dua

Ibadat khusus(wajib) dan umum(sunnah). Khusus ialah ibadat yang ternyata kepentingannya iaitu ibadat fardhu. Seperti solat 5 waktu. Puasa Ramadan. Zakat dan haji. Meninggalkan ibadat wajib menyebabkan Allah murka. Kita pun tak leh nak bayang betapa kesian, malang dan susahnya orang yang bila Allah dah marah kat dia. Huhu. Ibadat umum pula ustazah aku kata ialah perkara-perkara umum yang kita buat dengan niat kerana Allah. Contohnya seperti pakai kopiah, panjangkan janggut, pakai jubah, tolong mak siram bunga, pergi kelas, berkerja, alih kayu tengah jalan dan sebagainya. Amalan2 sunnah dalam kehidupan seharian. Ianya menyebabkan dapat pahala sunnah dan menjauhkan kita daripada buat dosa.

Kerja harian

Kadang2 kita sering mendakwa pekerjaan yang kita buat tu suatu ibadat. Kata ulama “bikin dalil sendiri”.huhu..kita kata pergi kerja itu ibadah, belajar juga ibadah, makan pun ibadah, tidur pun ibadah juga, blogging ibadah. masyaAllah. Perkara2 ini akan jadi ibadah bila didorongi dengan ketaatan kpd Allah dan nabi saw.

Ibadat umum

Tak kira la kita petani, peniaga, doctor, polis, mat rempit, perenang gaya bebas, ninja, pelajar sekolah, penuntut university, office boy, peminta sedekah atau kerja apa pun. Tapi bila perkara yg dibuat dengan kesedaran niat kerana Allah serta didorongi dengan cara nabi saw.dan tidak bertentangan sunnah nabi saw. maka akan dikira ibadat. Antaranya ialah Keluar dari rumah dengan kaki kiri. Berwuduk. Baca doa kuar rumah. Tutup aurat sempurna. Baca doa naik kenderaan. Zikir sepanjang perjalanan. Sebarkan salam dan besalaman sesama muhrim. Tunduk pandangan daripada lihat awek bukan mahram. Hormat sesame manusia. Kasih sesame makhluk. Patuhi undang2. Tidak menyusahkan. Makan dengan adab sunnah. Ke tandas dengan adab sunnah. Masuk rumah kaki kanan dan bagi salam. Tidur dengan adab sunnah. Wah! Mudahnya. Ada banyak lagi sunnah2 yg kene dipelajari. Kadang2 kita buat tapi sayang tak tahu itu sunnah maka tak dapat la pahala sunnah. Mafhum hadis berbunyi bahawa sesiapa yang hidupkan sunnah akan dikurniakan pahala syahid. Allahuakbar!

Yang mana utama

Walaupun kita mengamalkan segala ibadat umum namun kite gak kene tahu mana yang utama. Bila sampai seruan ibadat fardhu contoh solat 5 waktu maka ia lebih utama. Berniaga, belajar dan bekerja itu perintah Allah dan merupakan ibadat juga. Tapi bila sampai seruan ibadat fardhu maka perintah Allah yang utama mesti didahulukan kecuali dgn keuzuran syarie kata ulama. ibadat umum iaitu pekerjaan tadi hendaklah ditangguhkan. Mafhum hadis berbunyi “berkerjalah seolah2 kamu akan hidup 1000 tahun dan ibadatlah seolah2 kamu nak mati kejap lagi” maksud hadis ini kata ulama ialah kerja yg kita buat tu boleh ditangguhkan dulu kerana kita ada banyak masa lagi nak buat, tapi kene segera ibadat sebab kita nak mati kejap je lagi. Huhu.

Jangan dakwa

Janganlah bangang jahil sangat sampai nak dakwa yg diri ini buat ibadat. Semua benda kita kata ibadat. Niat dah ok. Cume , Contohnya kita kata “belajar ni ibadat juga” “dol, memanglah ibadat..kau tak tengok jam ke? Zohor dah nak abis ni..ibadat ker?” ataupun“makan ibadat juga” “kau makan minum pakai tangan kiri, ibadat ker?”. Atau “sukan ni pon ibadat menyihatkan badan..” “ko pakai seluar pendek, ibadat ker?” atau “tidur ibadat, tidur dulu..” “ko tidur dengar mp3, x baca doa, terbongkang..ibadat ker?”disebutkan dalam Quran sungguh celaka orang yang mendakwa diri mereka beramal tapi sebenarnya tidak. Moga Allah maafkan kita yang mendakwa dalam keadaan tak sedar. Isk3.


Janji Allah

Mafhum hadis nabi saw bagitahu bahawa siapa saja mengucapkan la ilaha illallah dengan ikhlas maka wajib masuk surge. Iaitu dengan mengakui kalimah itu dia meninggalkan segala larangan2 Allah dan tunduk patuh dengan perintah2 Allah swt. dalam Quran diberitakan bahawa sesiapa yang taat Allah dan rasulullah maka memperolehi kejayaan, kemuliaan, kemenangan, kegembiraan yang sangat2 besar. Dan Allah tidak reti memungkiri janji.

islam bkn sekadar maklumat tapi ma’mulat(amalan)


Full-time muslim

Kehidupan yang penuh dengan ketaatan dan kecintaan kepada Allah dan rasulullah. Begitulah awan nano nano kehidupan seorang yang beriman kepada Allah. Kehidupannya hanya semata-mata untuk sukakan Allah. Sentiasa tercari2 perintah2 Allah dalam setiap ketika. Sentiasa mempelajari dan mengamalkan sunnah nabi saw.

bahkan maulana saad d.b berkata tujuan ataupun hasil daripada usaha atas iman ialah amal soleh iaitu manusia kembali kepada ibadat kpd Allah swt.

Belajar

Kita kene keluar dari kejahilan dan salahfahaman pemikiran kita yg bangang agama. Kalau seseorang itu miskin dunia maka dia akan berusaha untuk keluar dari kesempitan hidup tersebut, kan. Macam tu jugak dengan kita aku yg jahil ilmu agama nih. Ustaz bagitaw di hadapan Allah kelak tidak ada excuse untuk kita bagi alasan tentang takde ilmu bila kita tak ibadat atau taat perintahNya. Contohnya solat. Kita nak kata depan Allah yg kita tak solat sebab taktau? Mintak maap la sedara. ilmu dunia boleh pulak ko besusah-payah?. Maksud ilmu ialah bagaimana kita hendak bezakan yang mana satu perintah dan kehendak Allah serta dan mana satu larangan Allah mengikut cara yang diajar nabi saw. dan nak tahu yg mana satu sunnah dan bukan sunnah. contohnya, kita tengah belajar..apa perintah Allah dan sunnah nabi saw sewaktu dalam kelas? Tutup aurat, hormat guru dan rakan, baca doa belajar, sugi, tidak campur laki pompuan dll. Mafhum hadis, barangsiapa yg berjalan menuju ke masjid semata2 ingin belajar ilmu agama maka seluruh makhluk di laut, di udara, di darat mendoakan kebaikkan kpd dia.


Semoga Allah dgn kudrat dan iradatNya mengurniakan kita taufiq dan hidayah utk mentaati perintah2Nya dan sunnah2 kekasihNya iaitu Muhammad saw. dan Allah ampun serta maafkan kita yang byk buat kesalahan.

Ya Allah maafkan daku. Amen.

Moga aku sendiri dapat amal apa yg aku cakap. Isk3.


p/s :

nak tau benda yg istiqomah sunnah hingga masuk kubur? Janggut la…hehe




4 comments:

  1. pergh,,,menerangan yg panjang lebar,,,perkongsian yg sngat menarik,,,moga Allah betol kan salah faham kite semua,,,,,,insyaAllah,,,

    cume satu,kalo kite merempit,tp,niat kerana Allah,satu ibadat ke?,,,:)

    ReplyDelete
  2. to abu zarim:

    - kira ibadat bila berlandaskn/didorongi sunnah nabi saw. dan tak bertentangan sunnah nabi saw.

    *jadilah rempit yg bertaqwa. jom rempit ke masjid!
    woha!

    ReplyDelete
  3. kata syiekh saad kandahlawi "sebarang perkara yg membawa kpd ketaatan kpd Allah itulah zikir...

    ReplyDelete
  4. to Anak Pendang Sekeluarga:

    - benar tuan...terima kasih atas perkongsian. saya juga teringin berjumpa sheikh. cuma takut x besedia nak jmpe face to face. huhu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...