keinginan nabi saw.


Random Hadith Widget

Sunday, February 13, 2011

cemburu?

assalamualaikum wbt utk diriku dan korang yg sibuk nak bace....

***********


alkisah, terdapatlah satu pasangan suami isteri baru sahaja kahwin...(pengantin baru)

si suami amatlah sayang terhadap isterinya. sudah lama hajat di hati untuk memperisterikan seorang wanita yang cantik itu...umpama bidadari katanya.

namun si isteri hanya sambil lewa terhadap suaminya (namun bkata ia sayang pd suami). "namun hanya dialah wanita yang bertapak di hati ku" kata si suami.

hari pertama:

si suami pulang ke rumah dan memanggil isterinya dan berkata..."sayang, abang balik nih...sayang masak ape? mesti sedap masakan isteri abang ni...."

namun si isteri tidak menjawab dan buat bodoh...si suami pergi bukak tudung saji dengan tahap kelaparan yang agak tinggi...tengok2 takde makanan daa...isteri tak masak (namun bkata ia sayang pd suami)

si suami hanya tersenyum dan bersyukur kerana mempunyai isteri yang cantik.

**************


masuk hari kedua:

"sayang abang balik ni...sayang masak ape?" sapa suami sambil bukak tudung saji...

tengok2 kosong lagi...hurm..."lapar lagi aku..."

bukan stakat tu jer...kain baju, majalah2 semuanya bersepah...paling dasyat....dah masuk hari kedua bini die tak mandi....pergh...serabai habis..kesian siut...(namun bkata ia sayang pd suami)

suami masih bersabar dan bersyukur dan tersenyum kerana hanya engkaulah saja ratu di hatiku.

***************


masuk hari ketiga:

"sayang abang baa....eh, apahal ade kasut orang laki pulak kat depaan umah aku nih..." suami konfius. oh, mungkin adik-beradik ipar kot....

suami pun berjalan masuk ke rumah dan melewati bilik utama mereka, suami terdengar suara laki2 dan isteri beliau seperti sedang bermesra2..."aik...apahal pulak nih!!!" suami cuba bersabar dan bersyukur dan tersenyum dan menganggap ianya hanya permainan perasaan.

lalu suami pun masuk ke bilik dan........



dan?




hati suami telah luluh-seluluh-luluhnya melihat isteri kesayangannya bersama laki2 lain. setelah segala2nya dikorbankan. inikah balasan yang kau berikan padaku. setelah ku serahkan sepenuh cintaku. segala2 janji2 kita dahulu telah kau musnahkan. kaulah isteri yang selalu bermain di minda bertakhta dihati telah mendustai ku. tergamak kau.



isk3...

kite habiskanlah cerita ni dengan cerita kite reka sendiri...

********************


moral:

cemburunya si suami kerana setelah menjalinkan cinta rupe2nya dalam hati isterinya ada laki2 lain...isk3

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

tn2

cemburunya Allah lebih lagi dpd manusia. Allah telah cipta kita, pelihara kita, bagi rezeki kat kite...dan hanya 1 sahaja Allah inginkan...Allah ingin hati kite hanya ada Allah....tidak ada selain dpdNya. yakin kite, takut kite, sedih kite, sayang kite, mengadu kite...hanya pada ALLAH.

tapi hari ini, yang ada dalam hati saya?

DUNIA...yaa, tepat sekali. assignment, makan, main, tidor, lepak, duit, kereta besar, rumah besar, pangkat, kekayaan, isteri cantik dan sebagainya...sehingga saya lupa siapa yang mencipta alam ini, mentadbir alam ini dan yang akan hancurkan dunia ini. bila dapat anugerah (inilah hasil titik peluhku), bila selamat dpd lemas (nasib baik ko selamatkan aku abu, kalau tidak...), bila sakit..(mana panadol...huhu) oh! Sehingga terlupa Allah kerana perasan sibuk.

paling hampeh bila susah nak beli laptop, angkat tangan pas tu doa "ya allah, berilah saya duit...nak beli laptop" doa pon minta asbab.

Ceh!




tak kira nabi Muhammad saw lagi...

Daripada Anas katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: "Tidak beriman salah seorang daripada kamu sehingga aku lebih dikasihinya dari bapanya, anaknya dan semua manusia. (al-Bukhari dan Muslim)

Rasulullah sangat menginginkan bahawa segala sunnah2nya diamalkan oleh umatnya. Rasulullah sungguh2 memberitahu bahawa “barangsiapa yg menyerupai suatu kaum maka akan dibangkitkan bersama kaum tersebut” baginda sangat2 bimbang kalau2 kita tidak bersamanya di akhirat nanti.

Tapi saya? Mana letaknya rasulullah di dalam hati saya? Apa buktinya saya kasih sama rasulullah saw.?

Apa yang ada dalam hati saya?

DUNIA…keinginan, kehendak sudah sama seperti org bukan islam. Penampilan, pemakaian, perbuatan, amalan, pemikiran, semuanya bertentangan dengan sunnah nabi saw.

Oh, sunnah sunat jer…tak buat tak dosa…yang saya dah serupa orang kapir apecer? Dengan keadaan ini masih bisakah saya menyatakan bahawa baginda saw di hati saya. Dalam keadaan saya dan umat telah jauh dpd sunnah nabi saw.




Jika rasulullah saw hadir sebelah kita, mau bicara apa sama baginda?


*****************************


Abu Hurairah r.a meriwayatkan, bahwa Rasulullah Saw bersabda, “Seorang mukmin itu merasa cemburu, sedangkan Allah lebih besar rasa cemburunya -daripada dirinya-.” (HR. Bukhari dan Muslim, lihat Syarh Muslim li an-Nawawi [9/29]


Asma’ binti Abu Bakar r.a meriwayatkan, suatu saat dia mendengar Rasulullah Saw bersabda, “Tidak ada seorang pun yang lebih pencemburu daripada Allah ‘azza wa jalla.” (HR. Bukhari dan Muslim, lihat Syarh Muslim li an-Nawawi [9/28] - Dar Ibnu al-Haitsam Tahun 2003)


kisah NABI MUSA AS

Allah cemburu dengan Nabi Musa ? Ketika baginda sedang berbicara dengan Allah taala , Allah telah bertanya kepadanya : " Wahai Musa , apa yang ada di tangan kananmu ?" Lalu Nabi Musa menjawab : " Ditangan kananku ini ada tongkat yang mana dengan tongkat ini aku dapat pelbagai manfaat ."

Ketika ini Allah mula cemburu . Lalu Allah memerintahkan baginda untuk mencampak tongkat tersebut dan akhirnya , tongkat itu menjadi ULAR !! Baginda lari ketakutan . Tongkat yang selama ini memberi manfaat padanya kini menjadi ular yang merbahaya untuk dirinya ..

Lalu Allah memerintahkan baginda untuk memegang ular tu dan akhirnya ular telah bertukar menjadi tongkat semula . Kemudian , sekali lagi Allah bertanya kepadanya : " Apa yang ada di tangan kananmu ?" Lalu baginda menjawab : " Apa-apa yang kau mahu ... "

Lihatlah , Allah cemburu bila Nabi Musa kata yang tongkat tu yang bagi dia manfaat . Setelah Allah beri nabi musa pengajaran , akhirnya baginda mengakui yang, hanya Allah yang boleh baginya manfaat dengan kata-katanya : " Apa-apa yang kau mahu ..."


kisah NABI YA'KUB AS

Allah cemburu pada Nabi Ya'kub ?? Ketika 10 orang abang nabi yusuf minta izin kat Nabi Ya'kub untuk bawa Nabi Yusuf jalan-jalan , baginda telah berpesan kepada mereka :" Korang jagalah Yusuf tu elok-elok .." Disebabkan kata-kata baginda itu , Allah mula cemburu . Lalu Allah telah menyebabkan Nabi Ya'kub terpisah dengan Nabi Yusuf dalam jangka masa yang sangat panjang .

Tapi setelah Nabi Yusuf menjadi wazir Negeri Mesir , bila Nabi Yusuf minta 10 orang abangnya bawa adik kecilnya , Bunyamin , maka 10 orang abangnya telah minta izin Nabi Ya'kub untuk bawa Bunyamin . Lalu Nabi Ya'kub telah berpesan kepada 10 orang anaknya : " Aku tinggalkan ALLAH bersamanya ..."

Lihatlah , Allah ingin nabi ya'kub merasakan bahawa hanya DIA yang dapat menjaga anaknya . Yang mana akhirnya Nabi Ya'kub faham lalu berkata : " Aku tinggalkan Allah bersamanya ...." keyakinan yang tidak berbelah bagi semata-mata kepada Allah Yang Agung.






p/s: 3 point ttg sunnah

1. tak amal sunnah takpe tak dosa

2. tak amal sunnah rugi ler...(tak sama dgn company rugi 70 bilion us dollar...lebih rugi lagi)

3. tak amal sunnah nabi tak ngaku umat! isk3



3 comments:

  1. ank_ayah:

    ALLAH maha kuasa, mahkluk takde kuasa!

    andi:

    yaa bro...moga kite dpt amek manfaat.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...