keinginan nabi saw.


Random Hadith Widget

Sunday, February 20, 2011

petang itu?

ini hanyalah cerita rekaan semata2. tidak kene ngena dgn yg hidup ataupon yg dah dekat alam kubur.


(petang itu sungguh tenang, angin sepoi2 bahasa...terlihat beberapa org islam berjubah, serban dan janggut berjalan berjemaah berdua2 sambil mata spt mencari anak kunci yg tercicir di jalanan menghidupkan amalan ziarah rumah ke rumah)


tiba di sebuah rumah...




assalamualaikum bang! ape kabar? (dgn wajah2 yg gembira seolah2 member lama yg lama terpisah! woha!)

uii, hensem motor...(ade brader tgh basuh motor)


(berlaku sesi taaruf....dan dipendekkan cite)

saya ni nak belajar2 hidupkan sunnah nabi saw. antaranye ziarah la...jd, ni adik kite nak belajar2 cakap agama sikit.

assalamualaikum bang, sy nama abu(bkn nama sebenar)...abang nama?

jadi saya ni nak belajar2 la..bkn nak mengajar. kita belajar2 amalkan sunnah nabi saw.

betemu dan bepisah kerana Allah swt.

jadi, kita ziarah ni dgn bawa fikirlah...fikir akhirat.

bagaimana kita dapat selamat di dunia dan selamat di akhirat.

pertamanya sy, abg dan kite sume kene masukkan kebesaran Allah dlm hati kita.

kite mau yakin bahawa yg berkuasa hanya Allah dan makhluk tak leh wat ape2 tanpa izin Allah.

Allah cipta matahari, bulan, langit, bumi. yg kita nampak dan tak nampak. sume ni Allah cipta.

yg bagi kenyang bkn makanan tapi Allah, yg bagi sihat bkn ubat tapi Allah.

dan kite juga mau yakin bahawa cara hidup nabi saw. bawa kejayaan dunia dan akhirat.

dlm sunnah ade kejayaan. segala janji2 Allah hanya bersama sunnah nabi saw.

contohnya solat jemaah, pakai tutup kepala, bela janggut.

nabi saw sabda "siapa yg mengamalkan sunnahku maka dia mencintai aku. siapa yg mencintai aku besama2ku dlm surga"

masyallah bang.

dan dunia ini hanya tempat persinggahan sementara saje. akhirat jua kekal abadi.

dulu kite kecik skg dah besar, ayah kite pon dah tua, atuk kite pon dah mati.

60 70 taun saja average.

mati tak kenal usia. ade org muda lagi dah mati. org yg dah mati mereka minta dikembalikan di dunia hanya utk ucap 1 subhanallah shj.

jd dunia ni la tempat utk kita kumpulkan bekalan.

mcm kite singgah kejap di R&R. takkan kita nak buat pondok, nak beli sofa, katil, tv dan lain2.

kite akan beli benda2 yg penting shj. kan?

dan dlm diri abang ade 1 perkara yg saaangat bernilai. apa dia?

ianya ialah iman.

jika ada 7 bilion org bkn islam tapi hanya abang sorang je yg beriman. maka abanglah org yg paling mulia sekali.

seseorang yg ada rumah besar, kereta besar, isteri besar hatta kerajaan yg besar. tapi takde iman dlm diri dia maka bila dia mati usahkan nk masuk surga, cium bau surga pon tak dapat.

jika kita ada kebun. mestilah diusahakan. jika tidak akan tumbuh semak. akan dtg mcm binatang buas dll, bahkan jd mudarat. bile diusahakan baru la ia membawa manfaat.

begitu juga dgn iman.

iman yg lemah ibarat kita ada 1 sen saja...takleh nak beli apa2...

iman yg mantap ibarat kita ada rm 50. masuk kedai mcm2 boleh beli. siap leh belanja member lagi. kan?

bila iman kita kuat. baru lah dtg kekuatan utk beramal. solat jemaah, baca quran, zikir, amal sunnah dll.

bila iman kita lemah bang...Allah...nak ucap 1 subhanallah pon payah....

(abang mengangguk2)

jadi iman perlu diusahakan bang. setuju?

jadi sekarang di masjid ada majlis yg akan menceritakan lebih lagi kehebatan Allah yg akan menaikkan iman kita. jom!

jom! skg gak abang nak pegi!

eh, motor abang?

arghh...motor abg bila2 boleh basuh...iman abg lebih penting!


subhanallah!








klu ade pakcik2 or abg2 dakwah dtg umah kite sesungguhnya mereka Allah hantar utk kite.
dan bile mereke jemput kite dok majlis kehebatan Allah kt masjid sesungguhnya Allah syg kita dan jemput kite dtg ke rumahNya.


bile kita diajak utk kuar di jln Allah belajar2 iman maka bangun bagilah nama kite sesungguhnya itulah antara sunnah sahabat2 r.a.. bknnye luak pon nama kita tuh...hehe



di masjid jamek sri petaling sentiasa ada majlis cerita kebesaran Allah.
setiap sabtu malam lebih meriah. kite leh tgk org2 islam dgn lebih dekat lagi. (haa?)
amalan org islam daa...ulamak2 akan beri nasihat agama dan cerita kebesaran Allah.




p/s: penah ada org dakwah ziarah rumah ke rumah. jd, aq dgr dan igt sikit...lalu ku abadikan sikit sebyk di di sini.

4 comments:

  1. kalu diorg g ghast ckp bender cm tadi ker?

    ReplyDelete
  2. talib:

    masyallah!

    ank ayh:

    muhammadurasulullah!

    zai:

    lebih kurang la...cube ko tnye ayah ko.
    hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...