keinginan nabi saw.


Random Hadith Widget

Thursday, May 12, 2011

1 hari yg membekas di jiwa



ABANG BAKAR MANSOR

Salam,

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

Satu berita sedih, abang abu bakar mansor telah kembali kerahmatullah semalam 23 Januari 2011 bersamaan 18 Safar 1432 hijrah di ijtimak tongi.

Beliau merupakan awalin melayu yg telah banyak korban utk kerja dakwah dan tabligh.

Marilah kita hadiahkan bacaan surah Al-Fatihah kepada ruh abg bakar.

Al-Fatihah....

Semoga ruh beliau di tptkan bersama2 org2 yg soleh...amin

Wallahu'alam

Kopi dpd sini


************************************



Pengalaman aku:

Semasa aku di semester 5 diploma, kalau tak silap tahun 2009..time tu bulan puasa rasanya (betul la…baru igt sebab jemaah tu tangguh hari raya ke-10). Aku telah ditashkil oleh fikirman uitm segamat ketika itu untuk kuar 1 hari setengah di kampong pemanis 1, segamat. Beberapa member lain telah bergerak terlebih dahulu pada waktu pagi (nampak sgt dah corot sepagi di jalan Allah). Cuma aku dan beberapa orang yg gerak petang sebab ada ape entah…test kot…

Jadi ditakdirkan Allah bahawa jemaah yg diketuai oleh allahyarham hj Abu Bakar Mansur ni kuar 40 hari berusaha di segamat. Kitorang pon diputus untuk attach jemaah tersebut. Sebelum ni aku dah penah kuar 1 hari dalam 3 atau 4 kali la…tak paham amende pon. Kene taskil, kita pun kuar. Sebab aku rasa ada sesuatu yang lain dalam usaha ni. Hati rasa condong untuk wat usaha.

Sesampai je kat surau. Aku lihat ada seorang tua berjanggut putih sedang duduk di tgh2 ruang solat. Tgh zikir 300 ptg kot. Yang lain2 ada yang baca quran dan khidmat. Cuaca luar mendung nk ujan.

Menyedari kehadiran kami allahyarham pun menyambut kami. Kami bersalaman. Masyallah, janggut putih. Badan beliau keras (info dpd member yg urut dia) munkin sebab dulu dia air force. Amir sab pun kumpulkan kami student sume2 dan targhib.

Dpd pengamatan beliau seorang yg tegas. Beliau telah muzakarah 6 perkara ataupun 6 sifat sahabat r.a. setiap seorang dpd kami ditanya tentang maksud/mafhum:

  1. Kalimah tayyibah
  2. Solat
  3. Ilmu dan zikir
  4. Ikramulmuslimin
  5. Ikhlas niat
  6. Dakwah dan tabligh

Tercengang2 aku dibuatnya. Dlm hati kata “tu la..sebelum ni taknak tulis”…kitorang pun pakat serupa je jawab. Kalau korang nak tau, dialah yang bagitahu kami bahawa:

1. -Allah maha kuasa, makhluk takde kuasa!

-Hanyasanya cara hidup suci murni nabi saw bawa kejayaan dunia akhirat, selain itu xde kejayaan!

2. Membawa ketaatan dlm solat ke luar solat dan selesaikan masalah dgn solat.

3. Bgimana dgn ilmu kita nak bezakan mana satu perintah Allah dan larangan Allah serta kehendak Allah. amal dan sampaikan. dan ingat Allah dlm apa saja keadaan.

4. Bgimana nak muliakan dan tunaikan hak saudara islam semata2 kerana iman yg ada didalam diri mereka.

5. Bgimana setiap amalan kita “buat, tak buat dan tinggalkan” sesuatu kerana Allah.

6. Bawa manusia yg jauh dekat dgn Allah serta sampaikan apa yg kita tahu tanpa menambah atau mengurangi!



Oh, baru aku tau…masyallah!

Sewaktu tashkil dibuat kitorang semua bg azam. Yg paling buat aku tertarik ada sorang brader ni azam “saya azam negara2 jauh dan mati jauh2!”…subhanallah!

Semenjak dari itu aku lansung tak dengar berita dia. Sampailah member mesej kata dia dah kembali ke rahmatullah di ijtimak tonggi. Tapi ustaz Azmi yg bersama jemaah tersebut masih selalu gak jumpa kat markaz seri petaling.

Selepas berita kematian beliau, aku mendengar byk karkuzari ttg kegigihan beliau sewaktu hidup dpd pakcik2 yg pernah bersama beliau. meningkatkan jasbah utk wat usaha agama mulia ini. insyallah.



Semoga Allah muliakan allahyarham diakhirat.


"kata beliau,jadikanlah dakwah maksud hidup kita"






2 comments:

  1. owh sebelom tuan jadi fikirman uitm shah alam, tuan terlebih dahulu dah jadi pikirman uitm segamat..Allahuakbar!

    ReplyDelete
  2. to misbah:


    cett.. sy x mcm tn, syura matrik n9 dan syura ums.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...