keinginan nabi saw.


Random Hadith Widget

Monday, July 4, 2011

pemerintah dan demonstrasi


Nabi saw pernah berkata kepada seorang sahabatnya “wahai Abdullah kalau semua manusia muafakat untuk datangkan mudarat kepada kamu mereka tidak bisa, tanpa kehendak Allah swt…kalau semua manusia muafakat untuk member kamu manfaat mereka tidak bisa tanpa kehendak Allah swt.”

Begitu jugak dengan tupai dalam video ini. Allah la yang menghidupkan dan Allah la yang mematikan. apa yang Allah inginkan pasti berlaku. apa yang Allah tak inginkan takkan berlaku.




assalamualaikum kawan2 ku sayang.


aku takde nak tulis ape sebenarnya...


takyah bacelah...


nak bace jugak?


degil korang yer...ha lantak korang la!

aku bukan ape. cuma aku taknak cerita banyak pasal adab. adab? Sebab aku pun kurang beradab. cuma seperti yang kita tau islam ini ialah agama yang mengajarkan umat ini adab, iaitu sunnah nabi saw. imam syafie rah. pun berkata bahawa 2/3 daripada islam ialah adab. kalau kita tak ikut adab maka kita biadap tak beradab. Adab-adab sunnah juga sangat penting kerana ia membezakan kita dengan orang bukan islam dan kafir.

Seseorang muslim yang mengamalkan adab sunnah dengan sempurna maka dari jauh orang telah tahu bahawa dia ialah orang tabligh islam. Dari segi adab dalam amal ibadat, penampilan dan imej, akhlak, makan minum apalagi dakwah. Untuk amalan agama (e.g: solat) pun nabi saw kata suruh ikut cara dia apalagi usaha mengajak manusia kepada amalan agama.

Apabila seseorang telah meninggalkan cara yang dibawa oleh nabi saw. atau mengubah atau menokok-nambah maka dikhuatiri akan berlaku fitnah. Dan fitnah balasannya lebih dasyat daripada membunuh.

Dengan mengamalkan adab-adab sunnah juga akan menyebabkan bertambah pahala-pahala sunnah. Semua orang faham hari ini bahawa “ianya sekadar sunnah, taka amal tak dosa”. Tapi kalau kita nak tau sebenarnya “ianya sekadar sunnah, taka amal RUGI LER!!!” lagi satu “ianya sekadar sunnah, tak amal NABI TAK NGAKU UMAT!!”

Nabi saw bersabda mafhumnya “barangsiapa mengamalkan sunnahku maka dia mencintai aku, barangsiapa mencintai aku, akan bersama-samaku dalam syurga”

Bukan itu sahaja bahkan Allah azza wa jalla sendiri akan kasihkan mereka yang mengamalkan sunnah nabi saw.

Contoh kita minum air. Nabi saw minum dengan tangan kanan dan duduk. Orang bukan islam kanan atau kiri, duduk atau berdiri, jalan atau berlari pun diorang balun. Kalau kita ikut cara minum nabi saw kita dapat pahala. Dari jauh orang tahu kita islam. Tak timbul fitnah. Tak rugi. Dan nabi saw ngaku umat.

Camtu jugak dengan cara nak tegur pemimpin. Ambil pemimpin paling dekat BAPAK kita. Kita anak yang soleh dan mendapat tahu bahawa bapak kita tak solat. Bapak kita pun jenis bodoh agama dan mungkin tak faham dan mungkin cepat marah. Agak-agak boleh tak ko terus sound dia. Mau berperang. Mesti ko tak sound atau buat mogok atau demonstrasi lalu ko memaki-hamun dan kau membuka aib dia. Mesti ko tunjuk akhlak kan? Kemudian ko doa..kan? atau ko roger abang tabligh ustaz jumpa bapak..kan?

Kepada yang syadid sangat dengan pemerintahan. Semoga Allah bagi paham. (aku nak share video je sebenarnya)


adab dengan pemerintah



demonstrasi







Kita pun biasa dengar mafhum hadis yg maksudnya “barangsiapa menyerupai sesuatu kaum maka dia adalah sebahagian daripada kaum tersebut” dan “barangsiapa menyerupai sesuatu kaum maka dia akan dibangkitkan bersama kaum tersebut”. Semoga kita tidak digolongkan daripada golongan selain daripada golongan yang mengamalkan agama yang dibawa oleh nabi saw.

“orang dulu-dulu tak ikut cara nabi saw takde pun sibuk-sibuk nak kata cara yahudi, nasoro?!” memang la brader…dulu taktau. Sekarang dah tau tak payah la ikut lagi. Yang dah lepas tu kita istigfar la, moga Allah ampunkan kesalahan.

“Di Suatu masa Allah bertanya kepada nabi saw. adakah baginda saw ingin menjadi seorang nabi yang raja?, nabi saw jawab aku ingin jadi nabi yang miskin. Mahukah aku jadikan setiap di belakang engkau emas setiap kau berjalan? Nabi saw jawab cukuplah satu hari aku kenyang, satu hari aku belapar. Bila aku kenyang aku bersyukur, bila aku lapar aku bersabar. “

Kepada yang berharap agama islam yang suci ini akan tersebar dengan pemerintahan semata-mata atau dengan kemudahan dan kekayaan harta maka kita telah silap. Agama yang mulia ini hanya akan tersebar dengan mujahadah dan susah-payah sepertimana nabi saw dan sahabat2 r.ahum bersusah-payah.

Dan jangan salahkan sesiapa bila harga barang naik tapi salahkanlah diri sendiri kerana saya sebagai umat islam telah tidak mengamalkan agama dengan sungguh-sungguh. Kata ulama’ kerosakan muka bumi hari ini adalah sebab daripada amalan orang islam sendiri yang tidak mengamalkan agama (perintah Allah dan sunnah nabi saw)

Jangan harap syariat akan tertegak selagimana iman umat islam sendiri lemah. Jangan harap huduh hudud yang diimpikan akan tercapai selagi iman umat islam ini lemah. Tu tak kira dengan cinta dunia lagi. (aku la tu..isk3). sahabat2 r.hum telah bergerak dengan adab yang diajar nabi saw. hingga Allah kuatkan iman dan sebarkan hidayat asbab keinginan dan susah-payah mereka agar manusia beriman dengan Allah. Bukan mereka nak islamkan Negara.


Allah tidak memandang rupa, harta dan kekuasaan kamu. tapi Allah melihat hati yakni iman kamu. sekuat mana iman manusia kepada Allah dan nabi saw. sejauh itu dia akan mentaati perintah Allah dan sunnah nabi saw. bukan dengan sekuat mana pemerintahan atau kekuasaan atau kekayaan atau pengaruh atau senjata atau kereta kebal dan lain2.



"we will bring the life of sahaba back!"



maaf kalau terjosh...






p/s: aku pilih ustaz ni sebab dia amal sunnah mirip2 nabi saw. di samping hensem dengan sunnah ~jangguuuut~ hehe

2 comments:

  1. well written, moga dapat manfaat kpd josh2 sang baju kuning kat luor sana.. :)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah Blog ni banyak beri pengajaran dan penerangan. tak kira la baju merah ke baju kuning hindarkan demonstrasi dan hormatilah pemerintah, ketua, pemimpin dan juga bertindaklah secara waras.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...