keinginan nabi saw.


Random Hadith Widget

Saturday, July 23, 2011

sembang-sembang



Assalamualaikum.



Oleh kerana aku dalam kebusanan dan kesedihan maka aku berfikir. apa nak sembang ek?


emm, teringat satu cerita..


ok, biarlah aku menaip atau mencoretkan beberapa kisah ataupun kakuzari(laporan) yang mungkin boleh menguatkan semangat aku dan rakan sekerja agama yang suka baca blog.

Selalunya kakuzari2 ni seronok bila kita berbual face to face


Kisahnya begini…(sambil minum ovaltine…ahh, alhamdulillah)


Tahun lepas dalam bulan Ramadan mungkin juga tidak sebab aku tak beberapa ingat tarikhnya (comform ramadan, sebab mereka ada taskil amek bubur lambuk kat masjid india...bru igt, hehe). Itu tak penting. Yang penting isi kisahnya. Satu jemaah dakwah tabligh telah khuruj 3 hari di surau taman setia klang iaitu mohalla saya. Jemaah ini daripada masjid india kampong jawa, klang. Maka kebanyakkan ahli jemaahnya india muslim dan beberapa melayu dari masjid abu bakar bukit naga, klang. Salah seorang dari jemaah tersebut ialah seorang ulama muda iaitu ustaz sulaiman. Beliau mengajar di sebuah madrasah di jalan kebun, klang.

Suatu petang yang damai. Jemaah pun keluar dari masjid untuk menghidupkan amalan sunnah ziarah. Maka aku tidak dapat nusrah sebab aku datang lambat. Huhu. Aku nusrah duduk takrir(majlis cerita agama) je la. Maka ustaz sulaiman yang sedang bagi takrir menghadiahkan aku senyuman yang manis sambil berkata “masyaAllah…Allah sayang tuan, Allah hantar tuan datang ke sini” hehe..

Di dalam takrirnya dia menceritakan pengalaman beliau ketika belajar mualim di Kelantan. Dia bercerita tentang seorang tua.

Di sebuah kampong yang mana ustaz pernah khuruj di situ (aku tak ingat nama kg).


Taskil pakcik tua

Di satu kampong. ada seorang pakcik tua. Jemaah telah beberapa kali taskil beliau untuk keluar 40 hari. Tetapi masih belum juga keluar namun ada bagi azam. Namun berkat keazaman pakcik tersebut untuk keluar 40 hari. Maka akhirnya Allah pilih juga untuk keluar 40 hari. Pakcik tua tersebut telah keluar 40 hari di kawasan Kelantan di bulan Ramadan.

Khuruj 40 hari

Sepanjang tempoh 40 hari itu pakcik tua tersebut kelihatan sungguh-sungguh tawajuh. Beliau telah mengamalkan sunnah-sunnah nabi saw. dikatakan setiap kali taklim dan bayan beliau mudah tersentuh dan menangis.


Hari jumaat

masyaAllah. Hari jumaat ialah penghulu segala hari. Yang mana kita sendiri tahu banyak kelebihan tentang hari jumaat. Maka pada hari jumaat seperti biasa jemaah akan mandi dan bersiap-siap bergilir-gilir sementara yang lain akan duduk taklim. Tibalah giliran Pakcik tua tersebut. Beliau pun bersiap-siap. Mandi jumaat. Potong kuku. Dan sebagainya. Beliau telah men”dress up” kan diri dengan “full sunnah”. Putih suci. Siap minyak wangi masyaAllah!


ya Allah matikanlah saya ketika di jalanMu.


Taklim

Maka setelah selesai giliran pakcik tua tersebut dia pun kembali duduk di majlis taklim yang merupakan majlis maghfirah (pengampunan) dan sakinah (ketenangan). Beliau duduk dengan penuh tawajuh. Sementara di belakang beliau ialah amir sab (amir jemaah)

Tidur

Oleh kerana majlis taklim ni majlis sakinah (tenang jer..). maka “jarang-jarangnya” ahli jemaah akan mengantuk dan tertidur beberapa saat. (seteguk ovaltine lagi…huh). Dan menjadi kelaziman bagi yang segar akan tolong memicitkan bahu si rakan tadi dengan lembut dan penuh kasih sayang. Jadi, ketika itu dilihat bahawa pakcik tua itu pun turut terkesan dengan sakinah majlis taklim. Hehe. Dilihat oleh amir sab ketawajuhan pakcik tua itu tidur menyebabkan Amir sab di belakang berasa serba salah. Mahu picit atau tidak. Ye la orang tua kan? Salah picit susah nanti…huhu. Lalu amirsab mengusap-usap bahu pakcik tua dengan niat supaya Allah bagi segar sikit.


Rebah

Amirsab sedang menggosok lembut tiba-tiba pakcik tua itu rebah di pangkuan amir sab. Maka semua yang ada di situ terkejut dengan situasi itu. Amir sab cuba mengejutkan namun tiada jawapan. Lalu jamaah membuat keputusan untuk membawa beliau ke hospital untuk pemeriksaan.


Syura turut hadir

Tak tau macam mana. Ustaz kata ada syura juga yang sempat hadir. Syura telah memangku pakcik tua tersebut dalam kereta sepanjang perjalanan ke hospital. Syura tersebut sempat menangis melihat pakcik tua tersebut.


Kembali ke rahmatullah

Sesampai di hospital pakcik tua tersebut disahkan meninggal dunia. Innalillah. Dikatakan wajah arwah seolah-olah senyum bahagia. Tenang jer.

Emm..cuba ingat lagi…

Pengurusan jenazah

Segala pengurusan jenazah Allah mudahkan. Tiada kesulitan lansung. Arwah dibawa ke sebuah surau di mana ustaz sulaiman pernah khuruj. Dan ustaz sulaiman bersama ustaznya telah sama-sama mensolat-jenazahkan pakcik tua itu. Waris-waris pun datang ziarah dan orang ramai.


ringan

setelah selesai solat jenazah. Allah telah memberi peluang kepada ustaz sulaiman dan ustaznya untuk mengangkat jenazah. Ustaz bagitahu bahawa dia dua orang sahaja yang mengangkat jenazah. Dikatakan berat jenazah seperti gabus sahaja (kata ustaz, sambil menggayakan dgn tangannya). Tersangat-sangat ringan. Macam angin. Subhanallah!


Bau wangian

Apabila sampai ke tanah perkuburan bau wangi semerbak dapat dihidu oleh orang yang hadir. Rupa-rupanya bau itu datang dari liang lahad pakcik tua tersebut. Allahuakbar! Sungguh Allah ingin memuliakan beliau.


Kisah ini sampai ke markas

Akhirnya kisah pakcik tua ini sampai ke markas. Dan selalu diceritakan di markas. MasyaAllah!


Berapa A?

Ustaz sulaiman memandang aku sambil bertanya. “berapa A pakcik tu dah dapat?”

Aku senyum. Lalu dia membilang dengan jarinya.

Pertama bulan Ramadan. Kedua keluar jalan Allah. Ketiga hari jumaat. Keempat full sunnah. Kelima dalam majlis taklim. Keenam rebah di pangkuan amir sab. Ketujuh dipangku oleh syura. Bla bla bla…

Dia pun taskil. Hehe..


*******************


Apa yang membuat aku terkesan ialah Walaupun dia seorang ustaz namun perwatakkannya sangat zuhud dan rendah diri sehingga aku sangka pada mulanya dia seorang yang biasa. Dia siap kata “saya ni ular dalam semak jerr..”. kealimannya terserlah bila dia bayan dan takrir dan zihin. Masyallah. Sungguh berbeza antara ustaz yang buat usaha dan belum buat usaha dakwah tabligh.

Setiap kali terserempak dengan ustaz pasti aku akan dihadiahkan dengan senyuman manis khas keturunan mamak. Hehe..



“seorang daie tidak boleh sesekali putus dengan rahmat Allah. Walau susah bagaimanapun jangan lupa mengharapkan rahmat Allah” (begitulah wasiat ustaz kepada kami)


Moga Allah muliakan ustaz di akhirat kelak. Amen.

6 comments:

  1. Assalamualaikum tuan..
    MasyaAllah, x sangka boleh jumpa cerita2 begini seawal 1pagi..
    Terus masuk dalam hati..
    Semoga Allah kurniakan kepada kita husnul khatimah dan tetapkan kita dalam usaha agama hingga akhir hayat.. Allahumma amin.

    ReplyDelete
  2. pergh,,,pengalaman yg sngt menarik,,mentang2 ngah cuti,banyak aje coretan ny,,hihi,,,
    best2,,sharing is caring,,,caring is,,?,,,:),,
    mmg naik jasbah bce karkuzari2 mcm ni,,,,,moga kite sume dpt lksanakn tggungjwab ni lagi n lagi,n bt pngorbanan lg n lagi,,,insyaAllah,,,,sehgga Allah am kan pd sume mnusia,,,subhanAllah

    ReplyDelete
  3. moga Allah rahmati pak cik tersebut n ustaz sulaiman serta kite semua,,,,,,

    ReplyDelete
  4. JAZAKA ALLAH HU KHAIR farid... TQ

    DOAKAN ANA SEKALI INSYA ALLAH

    masih banyak tak tahu huhu....

    ReplyDelete
  5. to umu6point:

    - waalaikumsalam wbt, jgnlah tn2 kak..sy ni pencacai jer...

    ameen..


    to asy_syakirin :

    - ;)


    to abu zarim:

    - hehe...klu kat uitm dak2 pompuan kata "caring is loving" wallahualam..

    kakuzari ni sebar2kanlah dgn mulut kita pada kawan2.

    ameen.


    to hainur hapis:

    - jazakallah tn hainur. gembira dapat jumpa tn di sp. dan syukran ala meehun ayam yg anta belanja.

    moga Allah kurniakan isteri solehah utk tn dan saya..hehe

    ameen.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...