keinginan nabi saw.


Random Hadith Widget

Saturday, August 27, 2011

kenangan ijtimak




salam.


Main kelik-kelik dari folder ke folder gua terjumpe folder gambar lama-lama. Antara gambar bermakna yang mempunyai 1001 rasa babas kenangan ialah gambar sewaktu ijtimak kerja dakwah tabligh umat islam di kuaters KLIA, Nilai, Negeri Sembilan.


Memang tak dapat dinafikan bahawa ijtimak pada tahun 2009 tersebut ialah perhimpunan umat islam yang sangat besar. Ramai saudara-saudara sekalimah dari pelusuk negeri telah hadir. Juga saudara dari luar Negara yang datang dari berbagai Negara. Semua datang dengan satu maksud, untuk mendengar nasihat agama dari masyaikh-masyaikh dan menyampaikan pesanan tersebut kepada seluruh ummat.



pengusaha2 iman. Moga istiqomah


Bak kata sheikh Nuruddin al-banjari, “seolah-olah ada sesuatu yang mengikat kuat hati di kalangan jemaah yang datang” kerana tepat hari jumaat ramai manusia dari pelbagai tempat hadir ke tapak ijtimak. Begitu juga dengan jam-jam berikutnya, tidak putus-putus jemaah yang hadir. Yang pastinya, yang menyatukan hati mereka adalah Allah.









Waktu itu gua masih belum tahu banyak tentang kerja tabligh iaitu usaha agama ini. Gua pun tak pernah terlintas dalam kepala akan sampai ke ijtimak kerja tabligh itu (itulah takdir). Sebelum-sebelum itu gua dengan member-member baru belajar-belajar keluar satu hari setengah. Alhamdulillah dapat belajar adab-adab sunnah nabi saw. dan gua masih tak hafal 6 sifat sahabat yang dijadikan asas dalam kerja usaha atas iman (kerja tabligh) hakikat masih x dpt lg isk3. Series, sepanjang gua terlibat gua tak tahu kerja usaha atas iman inilah yang orang kata tabligh.



Masih segar di ingatan beberapa hari sebelum berangkat. Setelah mesyuarat Karkun-karkun (org yg belajar2 usaha agama cara nabi saw) diarahkan iklan kepada kawan-kawan sekerap yang boleh tentang ijtimak dan taskil. Kemuncaknya ialah malam sebelum berangkat. Kami usuli semua rakan-rakan yang ada bagi keazaman. Wakil ummat dari UiTM Segamat yang dipilih Allah semuanya 12 orang, Alhamdulillah. berkat fikir risau saudara Amir, Allah telah bantu usaha agama di UiTM Segamat. Ya Allah, kekalkan dan peliharalah usaha agama di sana. Amen.

Keesokkan harinya kami bertolak ke sebuah masjid di segamat untuk dibahagi-bahagikan transport oleh orang awam. Sedikit mesyuarat dan muzakarah adab perjalanan. Kemudian kami pun bertolak dengan penuh semangat. Kami menggunakan jalan pintas sebaik mungkin. Dan satu perkara menakjubkan telah berlaku bila kami memasuki highway di Melaka. Lebuhraya tersebut telah dipenuhi ribuan kenderaan. Dan kebanyakkan orang dan penumpang dalam kenderaan berkopiah, berjubah, berserban, bejanggut. Pendek kata hidup amalan sunnah. Agak lama kesesakan tersebut. Masa itu dimanfaatkan untuk zikir sebab tgh josh berkat taufiq dari Allah.



lewat sikit bkn alas an utk x berjemaah



dakwah lg dan lg



bkn bazaar ramadan






Kami sampai hari jumaat sewaktu masa hampir-hampir maghrib. Masyallah, tak pernah gua melihat pemandangan sebegini rupa. Begitu ramai ummat islam. Berbondong-bondong datang. Bermacam-macam bangsa, warna kulit, bahasa. Oh, indahnya. Tiada dengar suara orang terjerit-jerit. Tiada ketakutan. Tiada yang menyusahkan orang lain. Tiada yang dikejar polis. Aman sungguh. Dikatakan jumlah manusia yang hadir kira-kira 200 ribu orang bahkan mungkin lebih.

Khemah kami nombor 12. Masyallah, besarnya khemah. Agak-agak 200 meter kot panjang khemah tu, ke lebih?. Lenguh kaki nak jalan. Dah tu kene pulak port kat tengah-tengah khemah. Cantik, nak kuar ke bazaar(belah kanan) jauh nak ke tandas (belah kiri) pon jauh. Oleh kerana kami ni anak muda yang masih panas darahnya, jadi terkesan jugalah dengan bazaar-bazaar yang ada. Boleh dikatakan kebanyakkan masa kami habis di bazaar. Isk3. Mula-mula beriya-iya nak dengar nasihat maulana last2 terkesan dgn bazaar pulak. Astagfirullah.

Gua hanya sempat dengar bayan student jer. Lain-lain bayan gua tak dengar. Isk3, hidayat sungguh. Alhamdulillah ada rakaman bayan maulana. Dapat gua dengar kembali.



kat masjid kuaters KLIA gua makan setalam dgn dr2 dan prof2


Sepanjang di ijtimak ade satu perkara yang sangat menyentuh hati gua. Series tak tipu. Ke mana saja gua bergerak pasti gua dengar suara-suara yang memuji-muji Allah. Antara ucapan-ucapan tersebut “ALHAMDULILLAH TUAN2” “ALLAHUAKBAR TUAN2” “MASYALLAH TUAN2”. Gua juga terkesan ketika maulana minta kejut rakan-rakan yang masih tidur untuk bangun sebelum azan subuh. “MASYALLAH TUAN, KITA KEJUT SAUDARA KITA DENGAN LEMAH-LEMBUT DAN PENUH KASIH-SAYANG” maulana kata. Gua rasa suke sangat bila dengar. Ya Allah, indahnya agamaMu.

Satu ketika amirsab kami putus bahawa saya kena pergi ambil makanan. Allah nak uji gua beb. Beratur semata-mata nak ambil makanan punyalah panjang. Dekat satu jam gua beratur kalau luorang nak tahu. Kaki gua lenguh abis. Peluh jangan cakap arr. Gua teringat pesanan-pesanan sewaktu gua keluar 1 hari setengah bahawa kita kena banyak-banyak ingat Allah. Gua pun praktikkan time tuh. Setelah bermujahadah dan susah-payah beratur tibalah giliran gua ambil makanan. Namun Allah maha mengetahui. Sampai turn gua makanan jame. Pergh, bebulu gua. Tapi gua sabar. Last2 gua balik khemah passing duit kat member, gua pergi tandas. Tup2, gua balik dari tandas tengok member dah bawak balik makanan. Aik, ajaib!



Perjalanan yg lain dry g lain. hehe


Wajah-wajah seronok



Paling syahdu waktu maulana doa. Sumpah gua tak paham ape maulana doa. Pasal bahasa urdu kot. Tak berapa clear. Tapi gua tengok orang ramai menangis sampai terisak-isak. Sungguh gua terkesan. Masa tengah kemas-kemas nak berangkat pulang gua ingat lagi ade sorang brader tetiba datang kat gua. Dia kata “tuan, nama saya Abdul Razak. Doakan saya nak keluar 40 hari” selepas hadiahkan gua senyuman terus dia angkat barang dan chow. Gua terkesima. Patut aku la mintak dia doa. Ade pulak orang tua mintak doa kat kita yang budak2 ni. Ish3. Moga Allah terima kita untuk bangun buat usaha agama.








p/s: gua rindu member2 segamat. series




6 comments:

  1. hidayat tuan..baw bape tahun buat usaha Allah nak bagi paham..mmg benarla tuan taiko uitm sejati..

    ReplyDelete
  2. Subhanallah..
    Terkesannya.. Moga Allah pilih lg dan lg,insyaallah

    ReplyDelete
  3. salam eid mubarak
    taqabbalallahuminna

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah...diberikan ALLAh hidayah , taufiq dan kekuatan utk kluar brdakwah...truskan usaha dan sokmo la ngaji..blaja..timba ilmu mcm org dahaga masa waktu panas terik nak air sejuk.....wallahua'alam...

    ReplyDelete
  5. misbah sobah:

    - sy jumpe karkun lama, die kata die pun tak paham. apelagi saya? moga Allah bg kite paham.

    taiko tu x benar. "teh dlm teko ade la"


    si pujangga:

    - maafkan aku tap. sebab tak jumpe ko dulu. klu x leh ajak ko skali.


    ank_ayah:

    - ameen.


    ismi ijmi:

    - taqabbalallahuminna


    mujahidassyahid:

    - ameen. ilmu ma'a zikir. insyallah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...