keinginan nabi saw.


Random Hadith Widget

Thursday, August 4, 2011

kisah pinggan




Aladin umar al-mujahid bersama pinggan-pinggannya...ish3


Babak 1

Satu hari aku tengah lepak-lepak la kat depan rumah sambil tengok ikan gapi aku berenang-renang dalam besen yang konon-kononnya macam kolam tu. Sesekali aku ushar kura-kura aku yang dah berusia lebih kurang 9 tahun sejak aku tingkatan 2. Tiba-tiba kucing aku datang gesek-gesek badan kat kaki aku. Aku pun dukung kucing tu sambil ku timang-timang macam budak kecik. Haha. Tengah aku relax-relax tetiba jiran aku datang.

“assalamualaikum” Hassan jiran ku yang agak brutal.

“waalaikumsalam” jawab ku. Sambil mempersilakan dia duduk di kerusi batu depan rumahku.

“aku nak mintak tolong la, ko ada pinggan-mangkuk lebih tak? Aku nak pinjam. Petang karang sedara-mara aku nak datang. Nak masak-masak sikit.” Penerangan yang agak jelas daripada Hassan.

“oh, asal tak cakap awal-awal..kejap aku pergi ambil kat stor” aku pun tak cakap banyak terus gerak pergi ambil pinggan kat stor. Aku pilih pinggan yang terbaik untuk Hassan.

Pinggan-mangkuk tersebut aku lapkan cantik-cantik dan aku bungkus dalam kotak dengan kemas dan rapi. Lalu ku serahkan kepada Hassan.

“Terima kasih umar! Malam nanti aku pulangkan ye..” teriak Hassan.

“ok!” balas ku singkat.


Babak 2

Seperti yang dijanjikan malam iaitu selepas isyak Hassan dah terpacak depan rumah aku. Aku yang baru lepas tangguh dari ziarah dua jam setengah rasa hairan. Apa pula yang dibuat Hassan depan rumah aku. Oh, baru teringat yang dia janji nak pulangkan balik pinggan-mangkuk aku malam ni.

“umar, terima kasih ye bagi aku pinjam pinggan” kata Hassan

“tadahal la bro! nanti pinjamlah lagi…” jawabku

“ahahahaha” kami tergelak.


Babak 3

Aku pun membawa pinggan-mangkuk tadi masuk ke dalam rumah untuk di susun semula dekat rak. Sebelum aku susun di rak aku belek-belek dulu pinggan-mangkuk tersebut. Mana lah tau ada yang masih tak bersih. Aku dah lali dengan perangai Hassan yang brutal tu. Buat kerja nak cepat sambil lewa. Namun kasih-sayang sesame muslim masih menebal dalam hati. Moga Allah pilih dia untuk usaha agama.

Aku memang dah agak dah. Mesti ada yang kurang bersih. Yang sompek pun ada. Takpe la, sabar sikit.

Aku pun mengasingkan pinggan-mangkuk tadi dengan baik. Yang bersih aku susun cantik-cantik baik-baik kat rak. Yang masih kotor aku sental dan bilas hingga betul-betul bersih baru aku susun di rak dengan baik-baik. Namun, ada di antara pinggan-mangkuk itu yang telah sompek, retak dan cacatlah senang cerita. Aku tak dapat nak buat apa-apa. Aku terpaksa lemparkan saja ke dalam tong sampah. Isk3.

lepas makan basuh! (saun makcik aku)


Tammat.

*********************


Anda nak jadi pinggan yang mana satu?

comel pinggan nih..pesen dulu2

Pinggan yang bersih

Sepertimana Allah hantar kita dalam keadaan bersih. Begitu juga sewaktu kita pulang kepadaNya dalam keadaan bersih. Bersih dari najis-najis syirik dan dosa. Allah akan ambil kita baik-baik dan simpan kita dalam surge selama-lamanya.


Pinggan yang kotor

Allah hantar kita dalam keadaan bersih tanpa najis syirik dan dosa. Tiba-tiba kita pulang dalam keadaan kotor dengan dosa dan maksiat. Namun disebabkan ada iman walau sekecil zarah. Maka Allah akan rendam dan rebus dalam neraka hingga betul-betul bersih. Huhu. Seramnya. Berapa juta tahun aku pun tak tahu. Akhirnya baru masuk surge. Isk3.


tak dapek den nak nolong..huhu


Pinggan yang sompek/cacat

Pulang kepada Allah dalam keadaan sarat dengan kesyirikan yang tak terampun oleh Allah. Mintak maap la. Allah tak hendak dengan orang yang cenggini. Allah humbankan saja dia dalam api neraka. Meraung-raunglah dia kesakitan selama-lamanya. Isk3..



Dari Abu Said Al-Khudri r.a. meriwayatkan bahawa nabi s.a.w. bersabda:

“Apabila dimasukkan ahli syurga ke dalam syurga dan ahli neraka ke dalam neraka maka Allah S.W.T. berfirman: Keluarkanlah daripada api neraka sesiapa yang mempunyai iman walau sebesar biji sawi. Maka mereka dikeluarkan daripada api neraka dalam keadaan hitam legam (kerana hangus terbakar). Lantas mereka dimasukkan ke dalam sungai kehidupan, (sehingga menjadi putih dan segar) lalu tumbuh kembali sebagaimana tumbuhnya benih di tepi sungai yang mengalir (dengan subur). Tidakkah kamu lihat bagaimana ia tumbuh berputik dengan warna putih kekuningan.” (HR Bukhari)


airmata yg mengalir kerna takutkan Allah akan tolong kita...sapa tau







erkk..korang jangan jadi pinggan pulak. huhu





2 comments:

  1. Nak jadi pinggan pesen dulu2 + bersih....
    isk3
    btw, sabar itu syurga.

    (^-^) selamat berpuasa.

    ReplyDelete
  2. to RuMaH TuA :

    - wah..pesen dulu2 maknanya macam sahabat r.a la..insyallah.

    nak surga pun kena sabar.

    selamat berpuasa juga (',')v

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...